Dva spravedlivé pochody (otištěno 17.8.2006 v Lidových novinách, pod redakčním názvem Křesťané i gayové si ubližují sami)

28. srpna 2007 v 2:34 | Tomáš Bílek |  Vlastní publikované články - aktuální
Dva spravedlivé pochody
(otištěno 17.8.2006 v Lidových novinách, pod redakčním názvem Křesťané i gayové si ubližují sami)
Nedávno jsem četl dvě zajímavé reportáže, mezi nimiž jsem zkoumal souvislost. Jedna byla o údělu iráckých křesťanů, druhá o údělu iráckých homosexuálů. Z článků vyplývalo, že oběma skupinám se žilo za režimu diktátora S.Husajna lépe než nyní. Zvláště před pádem sovětského impéria držel Husajn islámské (zejména šiítské) fundamentalisty na uzdě a v Iráku tak mohly celkem nerušeně působit leckteré křesťanské církve. V Bagdádu bylo legálně provozováno několik gay klubů. Po svržení režimu nemůže být o legalitě homosexuality (zvláště v regionech pod šiítským vlivem) ani řeč, gayové jsou trestáni smrtí. Řada iráckých církví se rozprchla, mnoho křesťanů skončilo v emigraci.
Když nad věcí přemýšlím, napadá mě, v čem je podobná situace např. v Polsku. V poslední době se zde vyostřila otázka vztahu tolerance homosexuálů a tradičních národních hodnot. 10.června tohoto roku proběhly ve Varšavě dva pochody: Jeden, který měl demonstrovat úsilí homosexuálů proti diskriminaci a druhý, který měl zdůraznit hodnotu rodiny, vlastenectví, problém nízké porodnosti a vymírání Evropanů. Za vypjatou homofobní kampaní stojí koaliční Liga polských rodin (LPR). A ta je v Evropě stigmatizována jako netolerantní, zpátečnická, ultrakonzervativní strana a Polsko má kvůli ní za hranicemi problémy.
R.Giertych z LPR například říká, že homosexualita se příčí polským národním hodnotám a kulturním tradicím. Jiný pseudokonzervativní homofob, zimbawský prezident R.Mugabe, pro změnu řekl, že homosexualita je "neafrická" a že souvisí z infiltrací kultury a národních hodnot západními relativistickými prvky. Stejně tak, ruská pravoslavná a vlastenecky orientovaná elita, odmítá homosexualitu za neruskou, americká křesťanská pravice by možná mohla říct, že je neamerická. * Naštěstí neexistuje antarktický národ, neboť by patrně kvapně označil gaye za výplod kultury neantarktické.
.Je zřejmé, že konzervatismus a křesťanství se vztahují k národním hodnotám. Křesťanům je vlastní úcta k autonomii a svobodě jednotlivce, rodiny, národa a jiných přirozených sociálních entit. Proto zdůrazňuje sounáležitost a nutnost přirozených vazeb, včetně vlastenectví, a odmítá vykořeněnost, relativismus a (morální) liberalismus. Je však také zřejmé, že tyto hodnoty se pro tradiční lidové křesťanství stávají jakýmsi fetišem, kdy je zapomínáno na jiné křesťanské aspekty. Tedy např. milosrdenství, lásku či respekt k svobodě volby (např. odmítnout křesťanství). Tato selekce křesťanských hodnot spolu se zkostnatělostí a intelektuálně-morální pohodlností vede k parodii křesťanství, pseudokonzervatismu. Přehnaný důraz na národní sounáležitost a pomíjení jiných křesťanských hodnot vede místo k vlastenectví, k nacionalismu.
Je však také konzervatismus legitimní: Spočívající v respektu k přirozeným sociálním vazbám a uznání něčeho takového, jako je vyšší společenský přínos klasické rodiny (proti jiným alternativním domácnostem). Toto společenské uznání je potřebné mj. k vytvoření národního paradigmatu podporujícího obnovení přirozeného přírustku obyvatelstva a zastavení vymírání Evropy.
Nejen mezi konzervativci je běžná militantní homofonie. I mezi gayi analogicky bují militantní "křesťanofobie." Gay lobby legitimitu přirozených tradičních hodnot ve své většině neuznává. Stává se tak vlivnou součástí hlavního proudu západního hnutí spojeného s vykořeněností ze sociálních vazeb, s anonymními sídlišti, trendem jednočlenných domácností a s ženami odkládajícími kvůli kariéře mateřství na neurčito.
Jak křesťané, tak gayové na sebe právem svolávají nevoli části veřejnosti. Jejich vzájemný boj je přitom do určité míry paradoxní, neboť úděl obou býval v různých historických dobách obdobný. To vidíme nejen v současném Iráku či v genocidě za Hitlera, ale - v subtilnější formě - i v dnešní Evropě.
Bible ze své podstaty bojuje proti homofobii (byť považuje praktikovanou homosexualitu za hřích, což však - přísně vzato - nesouvisí s leitmotivem tohoto článku). Gayové bojují za respekt ke své svobodě biblická měřítka odmítnout a první, od koho by jej mohli legitimně očekávat, jsou křesťané (ve skutečnosti jej však nalézají zvláště u nové liberální levice).
Upřímně řečeno, nevím, kterého z dvou varšavských pochodů bych se raději byl býval zúčastnil. Pochodu za rodinu, který správně obhajoval význam tradičních hodnot, ale bezdůvodně odmítl vzít na vědomí, že někteří lidé prostě mají homosexuální orientaci. Nebo pochodu gayů, který se právem ohradil proti nehorázné degradaci důstojnosti částí polské veřejnosti, ale vedoucí Polsko do morální atomizace a vymírání. Možná bych rád bojoval za obě strany, ale pomýlenost jedné i druhé mě děsí.
Tomáš Bílek
*Nutno však dodat, že vliv legitimního konzervatismu (v poměru k nacionálnímu pseudokonzervatismu) je u americké křesťanské pravice sympaticky vysoký, pozn.aut.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama